Ester Beds – Bed Factory Sweden AB
Husarviksgatan 16
115 47 Stockholm
Kundservice öppettider:
Måndag till Fredag 09.00 – 16.00
Telefon 08-779 99 00
E-postadress: info@esterbeds.se
Webbsida: www.esterbeds.se

1. Allmänt
Allmänna villkor gäller för alla kunder som gör en beställning via webbshopen
esterbeds.se, villkoren är för försäljning av sängar och tillbehör.
Vid köp ingås avtal mellan dig och Ester Beds- – Bed Factory Sweden AB,
organisationsnummer: 556478-4022

2. Priser

Priserna i butiken anges i SEK (svenska kronor) och alla priser är inklusive 25 %
moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör,
feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och
förbehåller oss rätten att justera priset.

3. Kunduppgifter

Vi använder enbart dina kontaktuppgifter för att behandla din order.
Dina personuppgifter lämnar eller säljer vi aldrig vidare utan kommer endast
hanteras av vår betaltjänst Klarna.

4. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.
I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkterna, priser, fakturerings- och
leveransadress. Är något fel i beställningen bör du omedelbart kontakta oss via
e-post till support@esterbeds.se eller ring 08-779 99 00. Du måste vara 18 år eller har
målsmans godkännande vid beställning.
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Allmänna villkor och eventuella
faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas
exempelvis, eventuella prisfel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon.

4.1 Utlandsbeställning
För närvarande levererar vi enbart i Sverige men vid undantagsfall kan vi även lösa
leverans utanför Sverige. Kontakta oss då via e-post support@esterbeds.se eller
ring 08-779 99 00.

5. Betalningssätt
Vi använder oss utav Klarna Checkout. För mer information vänligen läs
Klarnas fullständiga kontovillkor.
Betalning kan ske via bank/kreditkort, direktbetalning, faktura eller delbetalning.

5.1 Bank/kreditkort
Vi accepterar Visa, MasterCard och American Express. 
Alla transaktioner skickas krypterat via SSL
(Secure Sockets Layer) och är helt säkra.
Kortköp är avgiftsfritt.

5.2 Direktbetalning

Du betalar direkt genom att logga in och föra över pengar via din internetbank. 
Vi erbjuder direktbetalning med Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. 
Alla transaktioner skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra.
Direktbetalning är avgiftsfritt.

5.3 Faktura

Du betalar i efterskott per faktura. 14 dagars betaltid. Vid försenad betalning utgår
påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt
dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Du måste vara över 18 år och får
ej ha någon betalningsanmärkning för att använda faktura. Leveransadressen måste
även vara samma som din folkbokföringsadress.

5.4 Dela upp betalningen

Vi skickar din order direkt och du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på
ditt belopp lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet och kan alltid välja att betala
av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på en smidig
månadsfaktura. Betalningen sker alltid den sista dagen i månaden. Årsränta 19,5%,
aviavgift 29 kr/mån.

6. Frakt och leverans
Sängen skickas med vår transportleverantör DHL. Leveranstiden är 1-5 arbetsdagar.
DHL kommer avisera dig via sms eller telefon. Om du inte svarar på aviseringen inom 2 dagar,
skickas leveransen tillbaka och vi tar ut en avgift på 500 kr.
Därefter tillkommer 500 kr per ny utkörning.
Vid adresser som kräver båttransport levererar vi till din närmaste terminal, undantag
från Gotland. Lakan levereras via postombud normalt inom ca 1-3 arbetsdagar.

6.1 Leveranstid

Leveransen sker mellan 08:00-17:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart.
Dagarna innan leverans kommer du bli aviserad via sms av DHL för information om
leveransdag och tid. Beroende på var i landet du bor kommer du bli tilldelad en
tidsintervall för leverans.
Beställningar lagda på helger behandlas tidigast kl 08.00 måndagen efter.
Leverans under kvällstid sker mellan kl 17.00-22.00

6.2 Leveranssätt

Vi levererar normalt till folkbordförd adress. 
Vid leverans behöver du visa upp en giltig legitimation.
Är du inte hemma kan inte leveransen ske och då tas en avgift ut på 500 kr,
därefter kontaktar DHL dig och gör en ny utkörning.
För varje ny utkörning tas en avgift ut på 500 kr.

6.2.1 Fraktalternativ – Hemleverans

Varan levereras till tomtgränsen, vardagar 8-17:00, (port, grind eller garageuppfart.)
Du får ett sms av leveransbolaget 30 minuter innan varan ankommer.

6.2.2 Fraktalternativ – Inbärning
Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan varan
ankommer. Varan med emballage bärs in av en person från DHL, tillsammans med er, till det rum ni
önskar. Vardagar mellan 8-17:00

6.2.3 Fraktalternativ – Kvällskörning
Varan levereras som en vanlig hemleverans eller en inbärning, vardagar mellan kl 17-22:00

6.3 Skador
Alla skador som upptäcks måste rapporteras så fort som möjligt.
Vi behöver få in anmälan inom 5 dagar från och med att skadan upptäcks.
Reklamation gjorda efter 5 dagar från och med leveransdag godkänns ej.

6.3.1 Skador - Lådor
Om lådorna levereras med skador som går in till produkten, måste detta rapporteras direkt
till chauffören och antecknas på fraktsedeln.
Alltså den som chauffören tar med sig.
Sedan tar du kontakt med oss, vi behöver ha in din anmälan inom 5 arbetsdagar
från och med leveransdag. Ta bilder och skicka ett mail till support@esterbeds.se
Anmälan om skador på lådorna är viktigt om produkterna skulle vara skadade och
skadeanmälan måste göras. Läs mer om detta i nästa fråga.

6.3.2  Skador - Produkten
Om du upptäcker att varan är skadad måste detta anmälas direkt till oss.
Skador måste dokumenteras av dig med bilder.
Vi behöver få in anmälan inom 5 dagar från och med att skadan upptäcks.
Reklamation gjorda efter 5 dagar från och med leveransdag godkänns ej.
Vid godkänd reklamation byter vi ut delar av produkten eller hela produkten
beroende på skada.

6.4 Tilläggstjänster.

Ester Beds erbjuder tilläggstjänsterna enkelbemannad uppbärning och kvällsleverans med
DHL. Om du valt tilläggstjänsten ”hemleverans med inbärning” behöver vi ha fri
framkomlighet i trappor och liknande. Av säkerhetsskäl har inte leveranspersonalen
möjlighet ta av sig skorna så för att motverka skador rekommenderar vi att skydda
ömtåliga golv och trappor samt ta bort prydnadssaker. Du ansvarar själv för
ägodelarna i hemmet.
Tilläggspris:
– Leverans med inbärning 450:-
– Leverans med inbärning (kväll) 645 :-
– Leverans under kvällstid 195 :-

6.5 Ändring i order

Om du inte fyllt i Home Delivery kväll i vår checkout och vill ändra utkörningen från
dagtid till kvällstid behöver du kontakta oss så vi kan meddela DHL om ändring av
transportsätt.
Vid ändring från dagtid till kvällskörning kommer vi ta ut en extra kostnad på 195 kr.
Vid ändring av leveransadress efter lagd order tar vi ut en kostnad på 145 kr

6.6 Leveransförsening

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre
leveranstid) så kontaktar du oss direkt via e-post support@esterbeds.se

7. Garanti
Vår egna produktion är certifierad enligt ISO 9001:2008.
Garantin gäller från det datum då sängvaran köptes.
Om ditt krav faller under garantin och inom garantitiden ersätts du med nya delar.
Vi har garanti för fabrikationsfel, spiralbrott och sättning.

7.1 Fabrikation/Materialfel

– Fabrikationsfel 10 års garanti
– Ram och Spiralbrott 10 års garanti
– Ribbor, om ribban i mitt går av 10 års garanti
Generellt för fabrikationsfel, material eller delar av sängen som inte följer sängens
specifikation ska meddelas inom 100 dagar (inte pga användning).

7.2 Sättning

– om dimensionerna på sängen avviker med mer än 2% längd och bredd. 3 års garanti.
– om sättningen på kärnan i madrassen överstiger 1.5 cm. 3 års garanti.
Sättning på över 3 cm i sidoskummet kan bero på att man legat på fel ställe på madrassen
och kan därför inte reklameras inom ramen för 3 årsgaranti som gäller för sättning.

7.3 Garantin gäller ej

– Normalt slitage eller skador orsakade av olyckor, fysiskt våld eller felanvändning.
– Skador orsakade av hög hetta, kyla eller fuktighet.
– Skador ej orsakade av fabriksfel.
– Skador orsakade av att bruksanvisning ej följts, felaktig montering eller förvaring.
– Skador orsakade av utebliven eller felaktig skötsel eller service.

8. Ångerrätt & Returer

Du får returnera sängen och lakan inom 100 dagar från och med leveransdagen.
Under förutsättning att produkten återlämnas i oskadat och gott skick. 
Avbryter du din order efter att beställningen lämnat vårat lager kommer vi ta ut en avgift på 500 kr.
Återbetalningar kommer att utfärdas i form av den ursprungliga betalningen.
Vid retur och ångerfrågor vänligen ta kontakt med support via support@esterbeds.se
eller telefon 08-779 99 00.
Säng – Vid retur av säng behöver du ringa in till oss. Vi kommer därefter att be om fotografi/
video på sängen så vi kan se att sängen är i gott skick.
Vi återkommer därefter till dig med information om hur vi hämtar upp sängen.

Lakan – Vid retur av lakan behöver du kontakta oss, vi skickar ut en returfraktsedel till dig per
e-post. Du behöver paketera lakanet i en sluten påse och lämna in på ditt närmaste DHL
Service Point. Hitta ditt Service Point här

8.1 Returvillkor

Sängen och lakan måste vara i gott skicka för att kunna skänkas vidare till någon annan
människa (exempelvis, inga fläckar, ingen nedsmutsning eller stinkande och underlig lukt).Returfraktsedeln måste skrivas ut och klistras på emballaget (en fraktsedel på varje låda). Om fraktsedeln inte är påklistrad vid upphämtningen kommer ingen upphämtning att ske. Vi kommer ta ut en avgift på 500 kr för utebliven upphämtning. Därefter tar vi ut en avgift på 500 kr för varje ny utkörning.

Om kund returnerar en order inom 100 dagar och sedan lägger ytterligare en order på en likadan produkt utgår 100 dagars testperiod (dvs om du returnerar en säng kommer du inte att vara berättigad till 100 dagars testperiod på framtida sängar inom samma design.

8.2 Återbetalning

Om produkten är i gott skick kommer vi göra en full återbetalning till dig.
Klarna hanterar ärendet och gör en återbetalning till dig inom ca 14 arbetsdagar.
Produkter i icke gott skick och som inte uppfyller kriterierna godtar vi ej och ingen
återbetalning sker.

8.3 Bortforsling av gammal vara

Då vi använder en person vid leverans kan vi i dagsläget inte erbjuda bortforsling av gammal
säng då vårat leveransbolag har som policy att minst två personer krävs.

8.4 Ändring av dimension
Byte av storlek infaller inte under 100 dagars garantin och vi tar därför ut ett  självkostnadspris för frakten och returen. Kostnaden varierar utifrån var i landet du är. Vi kommer avbryta din order och därefter får du göra en ny beställning via vår hemsida: esterbeds Tänkt på att garantin på 100 dagar gäller från och med leveransdagen då den första varan levererades, det innebär att du inte får några nya 100 dagar på din nya vara.
Kontakta oss gärna på e-post: support@esterbeds.se eller på tfn: 08-779 99 00 så hjälper vi dig vidare.



9. Reklamation

Meddela oss på support@esterbeds.se eller telefon 08-779 99 00 varför du inte godtar varan
samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig, skicka gärna fotografi/video på felet
så vi kan hantera ditt ärende så bra som möjligt. Vi kommer se om felet faller under garantin,
fabrikationsfel, ram och spiralbrott eller sättning och därefter återkoppla till dig. Inför
hämtning av varan behöver varan vara emballerad, antingen med plasten som kom vid
leveransen eller egen plast.
Meddela alltid eventuell reklamation så fort som möjligt.
Vi erbjuder alltid 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och
accepterar Allmänna reklamationsnämnden.

10. Produktinformation
Vi reserverar för eventuella tryckfel på denna webbsida. Vi garanterar inte att bilderna
återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på
bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker dock att på bästa sätt exponera dem så
korrekt som möjligt. Vi besvarar gärna dina frågor beträffande produkten om du känner dig
osäker.

11. Force Majeure
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets
rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven
leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på
produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer
utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som
kan uppstå för kund.

12. Tvister
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Vid frågor eller funderingar om våra Allmänna villkor vänligen kontakta info@esterbeds.se
eller telefon 08-779 99 00.

13. Cookies
Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies
används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att
ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt
nekar cookies. Mer information får du på Post och telestyrelsens hemsida. För att hålla
ordning på bl.a inloggning och kundkorg används här cookies (sessioncookies) som lagras
på besökarens dator.