Produkt/Sortiment

I byn Viljandi söder om Tallinn hittar du vår egna fabrik där Ester byggs för hand.

Hela tanken bakom Ester är att det ska vara en säng som passar alla sovsätt och alla sovrumsstilar. De unika glasfiberribborna gör det möjligt att anpassa sängens fasthet efter din kropp och dina preferenser. Titta på vår monteringsvideo, så får du veta mer.

Vi har fyra storlekar, 80cm, 90cm, 160cm och 180cm. 
(Tänk på att ramen och gavelns mått tillkommer).

Säng med gavel: 
80 säng – 86 cm bredd, 210 cm längd, 109 cm höjd
90 säng – 96 cm bredd, 210 cm längd, 109 cm höjd
160 säng: 166 cm bredd, 210 cm längd, 109 cm höjd
180 säng: 186 cm bredd, 210 cm längd, 109 cm höjd

Säng utan gavel: 
80 säng – 86 cm bredd, 206 cm längd
90 säng – 96 cm bredd, 206 cm längd
160 säng – 166 cm bredd, 206 cm längd
180 säng – 186 cm bredd, 206 cm längd

Absolut, Ester är framtagen just för att man ska kunna justera ribborna efter sin sovstil. Läs mer om detta under vår monteringsguide.

Vår kontinentalsäng är skapad av två 90 cm sängar, vilket innebär att det inte finns några ribbor i mitten av sängen. 
Det går naturligtvis bra att sova i mitten, men för att få den optimala Ester-känslan rekommenderar vi att sova mitt på en av madrasserna.  

För tillfälligt finns Ester i en sobert grå kulör som smälter in i de flesta sovrumsmiljöer.

Vi rekommenderar inte att tvätta tyget, men är det nödvändigt bör du gå till en kemtvätt. 

Vi rekommenderar inte att tvätta tyget, men är det nödvändigt bör du gå till en kemtvätt.

Vi har tagit fram luftiga och härliga kuvertlakan som innehåller 100% bomull. 
Passar utmärkt till din Ester! 

För tillfälligt har vi inget showroom.

Leverans

För närvarande levererar vi enbart i Sverige. Bor du utanför Sverige och vill ha en Ester i ditt sovrum – tveka inte att höra av dig till support@esterbeds.se eller ring 08-779 99 00. Det mesta går att lösa.

Önskar du leverans med inbärning, till anvisad plats, tar vi ut en extra kostnad på 395.

Önskar du leverans under kvällstid (17.00-22.00) tar vi ut en extra kostnad på 195 kr.

Om ni önskar både inbärning till anvisad plats samt kvällsleverans tar vi ut en extra kostnad på 590 kr.

Vi levererar snabbt! Du behöver inte vänta i flera veckor utan kan beställa sängen redan idag och få sängen levererad på 1-5 arbetsdagar! 
Vi levererar normalt vardagar mellan kl 08.00-17.00.
(vid adresser som kräver båttransport levererar vi till närmaste terminal). Till Gotland levererar vi på samma vis som i resten av landet. 

Absolut, i samband med att varan lämnar lagret skickar vi ut ett mejl till dig innehållande ett spårningsnummer. Med numret kan du lätt och smidigt följa din Ester ända fram till dörren.  

Ja, men ändring av leveransadress efter lagd beställning kostar 145 kr.

Vänligen kontakta DHL direkt på tfn 0771-345 345  för ändring av tid eller dag. Vid ändring från dagtid till kvällskörning måste ni kontakta oss på tfn: 08-779 99 00. Notera att det tillkommer en extra kostnad på 395 kr.

Vi löser det!
Då byte av storlek inte infaller under 100 dagars garantin tar vi ut ett självkostnadspris för frakten och returen.
Kostnaden varierar utifrån var i landet du är.
Tänkt på att garantin på 100 dagar gäller från och med leveransdagen då den första varan levererades,
det innebär att du inte får några nya 100 dagar på din nya vara.

Om du valt tilläggstjänsten ”hemleverans med inbärning” behöver vi ha fri framkomlighet i trappor och liknande. Av säkerhetsskäl har inte leveranspersonalen möjlighet ta av sig skorna så för att motverka skador rekommenderar vi att skydda ömtåliga golv och trappor samt ta bort prydnadssaker. Du ansvarar själv för ägodelarna i hemmet.

Vid leveransdatum behöver du vara hemma och nåbar på telefon inom bokad leveransintervall. Tänk på att du behöver visa upp legitimation vid leverans.

Är du inte hemma kan inte leveransen ske och då tas en avgift ut på 500 kr, därefter kontaktar DHL dig och gör en ny utkörning. 
För varje ny utkörning tas en avgift ut på 500 kr. 

Tänk även på att kontrollera antalet boxar stämmer.:
– Dubbelsäng med gavel: 5 boxar
– Dubbelsäng utan gavel: 4 boxar
– Enkelsäng med gavel: 4 boxar
– Enkelsäng utan gavel: 3 boxar

Ester 180 och 160 säng levereras i 5 kartonger: 
1) Sängram +  Bjälke
2) Madrass + Ribbor
3) Madrass
4) Bäddmadrass + 4 ben
5) Gavel

Ester 80 och 90 säng levereras i 4 kartonger:
1) Sängram +  Bjälke
2) Madrass + Ribbor
3) Bäddmadrass + 4 ben
4) Gavel

Om lådorna levereras med skador som går in till produkten, måste detta rapporteras direkt till chauffören och antecknas på fraktsedeln.
Alltså den som chauffören tar med sig. Sedan tar du kontakt med oss, vi behöver ha in din anmälan inom 5 arbetsdagar från och med leveransdag.
Ta bilder och skicka ett mail till support@esterbeds.se
Anmälan om skador på lådorna är viktigt om produkterna skulle vara skadade och skadeanmälan måste göras. 
Läs mer om detta i nästa fråga.

Om du upptäcker att varan är skadad måste detta anmälas direkt till oss.
Skador måste dokumenteras av dig med bilder.
Vi behöver få in anmälan inom 5 dagar från och med leveransdagen. 
Reklamation gjorda efter 5 dagar från och med leveransdag godkänns ej.
Vid godkänd reklamation byter vi ut delar av produkten eller hela produkten
beroende på skada.

Vi har skapat en säng som är superenkel att montera och som inte kräver några verktyg. Klicka in på vår monteringsguide som visar just hur enkelt det är att montera Ester.

Nej, därför att Ester är, tack vare klicksystemet, så enkel att montera att alla klarar av det. Inga verktyg krävs. Klicka här och se monteringsvideon som visar just hur enkelt det är att montera Ester.

Om du har några funderingar ta gärna kontakt med oss så hjälper vi dig.

Kundsupport: e-post: support@esterbeds.se, tfn 08-779 99 00.

Vi kan erbjuda dig: 
– Leverans med inbärning 395 :- 
– Leverans med inbärning till anvisad plats 195 :-
– Leverans med inbärning och kvällstid (17-22:00) 590 :- 

Vi samarbetar med Tiptapp där du enkelt kan boka just bortforslingen av din säng.
Antingen slänger du den eller ger bort till välgörenhet.
Om du har appen Tiptapp använd koden ESTERBEDS och få 100 kr att använda vid bortforsling.
Om du inte har Tiptapp klicka på länken Tiptapp och följ anvisningarna så
laddas ditt nya Tiptapp konto med 100 kr.
(För att länken ska fungera måste du uppdatera eller ladda ner den senaste versionen av appen).

Garanti

Det stämmer. Vi tycker att en säng ska provas i hemmet, i lugn och ro. Däremot tror vi att ett par minuter i din nya Ester räcker för att övertyga dig om skillnaden. Skulle du mot förmodan inte gilla sängen kommer vi och hämtar den och du får pengarna tillbaka. Sedan skänker vi bort den till välgörande ändamål.

Garantin gäller från det datum då sängen köptes.
Vi har garanti för följande: 


Fabrikation/materialfel

– Fabrikationsfel: 10 års garanti

– Ram och Spiralbrott: 10 års garanti

– Ribbor (om ribban i mitt går av): 10 års garanti

Sättning

– om dimensionerna på sängen avviker med mer än 2% längd och bredd: 3 års garanti.

– om sättningen på kärnan i madrassen överstiger 1.5 cm: 3 års garanti.

Garantin gäller ej:

– Normalt slitage eller skador orsakade av olyckor, fysiskt våld eller felanvändning.

– Skador orsakade av hög hetta, kyla eller fuktighet.

– Skador ej orsakade av fabriksfel.

– Skador orsakade av att bruksanvisning ej följts, felaktig montering eller felaktig förvaring.

– Skador orsakade av utebliven eller felaktig skötsel eller service.

Reklamation

Meddela oss varför du inte godtar sängen samt ange på vilket sätt du anser att varan är felaktig. Vänligen mejla oss bilder eller video på felet. Vi kommer därefter se om felet faller under garantin för fabrikationsfel, spiralbrott eller sättning och därefter återkoppla till dig. Inför hämtning av varan behöver varan vara emballerad, antingen med plasten som kom vid leveransen eller egen plast. Vi hänvisar till Allmänna reklamationsnämnden(ARN).

Ånger/Returer

Ring eller skicka e-post till oss så återkommer vi inom 2 dagar med den perfekta lösningen för dig. Vi kommer därefter att hämta upp sängen och köra den direkt till en välgörenhetsorganisation. Produkter i icke gott skick och som inte uppfyller kriterierna godtar vi ej  och ingen återbetalning sker. Vi hanterar varje retur utifrån var du befinner dig i Sverige. 

Vid retur av lakan behöver du kontakta oss och vi skickar ut en returfraktsedel till dig per
e-post. Du behöver paketera lakanet i en sluten påse och lämna in hos ditt närmaste DHL ombud. För att se ditt närmaste ombud vänligen följ länken: DHL service point

Att produkten inte få vara nerfläckad eller på annat sätt smutsig eller illaluktande.

Vi samarbetar med Klarna och deras rutiner för återbetalning är ca 14 dagar.

Betalsätt

Vi använder Klarna och erbjuder följande betalsätt: kort (Mastercard, Visa, American Express), direktbetalning, faktura eller delbetalning.
För mer information, besök gärna Klarnas hemsida.
Vi hanterar varje retur utifrån var du befinner dig i Sverige. 

I dagsläget erbjuder vi inte lån. Däremot går det bra att betala via faktura eller dela upp betalningen. Detta sker i samarbete med Klarna.