Sömnhacks för dig som inte kan somna

Jorden är ett enda stort ekosystem, så även din kropp. Allt du gör påverkar dig på ett eller annat sätt och när det kommer till sömn är det extra viktigt att göra det som krävs för att du faktiskt ska lyckas somna. Vi pratade med en sömnforskare och grävde ned oss i ämnet om vad du kan göra för att optimera din insomning.

(Det finns oändligt många faktorer som kan påverka din oförmåga att somna, vi har valt ut några.)

 

Skaka liv i musklerna
Att aktivera kroppen så till den grad att du får upp pulsen och blir svettig är det enklaste sättet att bli av med överflödig energi. Men inte bara det; när du tränar ökar din kroppstemperatur för att sedan sjunka igen, ungefär en till två timmar efter träning. Det är detta temperatur-dropp som resulterar i att du kan känna dig sömnig. Att träna för tätt inpå sovdags får dock motsatt effekt. Försök planera in träningspasset 3-4 timmar innan du kryper ned i sängen.

 

Hormoner
En aktiv menscykel och klimakteriet kan ha en negativ inverkan på din sömn. Många kvinnor har rapporterat att de inte kan sova överhuvudtaget några dagar innan mens. Om din menscykel stör din vardag och sömn finns det läkemedel att ta till för att balansera hormonerna, både för dig innan och under klimakteriet. Järnbrist kan å andra sidan göra att du känner dig konstant trött. För att råda bot på det finns det receptfria tillskott i hälsokostbutiker och apotek.



Sovmiljö
Ljusintag är det som signalerar starkast till din hjärna att den ska hålla sig vaken. Ljus i allmänhet, blått ljus i synnerhet. Hur motigt det än kan vara, lägg undan telefonen och stäng av TV:n en timme innan du vill somna. När du ligger i sängen med mobilen betingar du din hjärna och får den att associera sängen med en aktiv plats på vilken du ska vara vaken. När du i själva verket vill att hjärnan ska associera din säng och sovrum med vila och återhämtning. Alla typer av sinnesintryck kan påverka din insomning. Därför är öronproppar, ögonmasker och heltäckningsgardiner många människors bästa sov-kamrater.

 

Berusning
Kanske har du upplevt att du sovit som en stock efter en kväll som inkluderat alkoholintag. Upplevelsen kan vi inte ta ifrån någon men faktum är att du sovit sämre än alla andra nyktra nätter. Detta beror på att när du är alkoholpåverkad utesluts din REM-sömn. REM-sömn (drömsömn) och djupsömn är de faser i sömncykeln som står för din återhämtning. Det är då hjärnan processar det du upplevt under dagen, lagrar minnen och reparerar sig själv. Alltså rubbar alkohol din sömncykel och stör ut återhämtningsfasen.