Har du någon gång vaknat upp med muskler som värker, en spänd nacke eller ett ben som domnat av?

Hur ska en säng kännas mot kroppen?

Har du någon gång vaknat upp med muskler som värker, en spänd nacke eller ett ben som domnat av?

Din säng har stor inverkan på din kropp. Det är inte att rekommendera att sova på varken för hårt eller för mjukt underlag. Detta beror på att din kropp utsätts för onödigt tryck och förhindrar blodcirkulationen från att fungera som den ska, detta kombinerat med att dina muskler kläms ihop. Det du är ute efter i ditt val av säng är det vi kallar “svävande sömn” (mer om det längst ned). 

Sovposition

Till exempel: ligger du på sidan på en hård madrass är det din höft och din axel som tar stryk. Trycket komprimerar ihop musklerna och du riskerar att vakna upp med smärtor i höft och axel. Ligger du på mage på en mjuk madrass ger det upphov till ett oerhört tryck på din svank, vilket är rent av skadligt för ländryggen.

Att sova på rygg är i särklass det snällaste mot kroppen. Trycket fördelas jämnt, du slipper rynkor i ansiktet från kudden och du har fria luftvägar. Kom ihåg att inte sova på en för hög kudde då det kan leda till nackproblem.

Vikt

Det är värt att nämna att din vikt spelar stor roll i val av säng. Om du väger över 90kg är det klokt att investera i en fastare säng då kroppsvikten i sig gör att du sjunker ned i den. Om du är nätt kan det vara lätt att tänka att du vill köpa den mjukaste sängen då det känns som om den omfamnar dig. Det är lite utav en tankevurpa. Det enklaste sättet att avgöra om sängen är för mjuk eller hård är att du lägger dig på sidan och känner efter om din axel trycks in i kroppen eller om den får ett naturligt, bekvämt stöd.

 

Nedan följer några ledord, från vår säng-expert Ingrid, som du kan ta med dig när du köper säng. 

“Det ska kännas som om du svävar när du sover. Trycket ska vara perfekt fördelat över hela kroppen så att dina leder och muskler verkligen får vila under natten.”

 

Relaterad artikel: Tips för dig som behöver hjälpa att somna